Pigg 80-åring firar med Swisha en glass-kampanj

 

GB Glace har stått för glassglädje och gemenskap ända sedan 1942. När de nu fyller 80 år vill de förstås fira det stort. Ett av många festliga initiativ är kampanjen ”Swisha en glass” där konsumenter enkelt kan dela glädje med någon de tycker om.

För 80 år sedan, 1942, såg ett nytt glassföretag dagens ljus när Mjölkcentralen tillsammans med Choklad-Thule köpte in Alaska-Glasso. Det nya företaget fick namnet Glace-Bolaget AB och resten är historia. I dag är GB Glace drivande på den svenska glassmarknaden och har en rikstäckande distribution.
– Glass gör alla lyckliga. Våra grundare hade visionen att sprida denna glädje genom härlig och välsmakande glass vars magi för oss samman och smälter bort hindren mellan människor, säger Lotta Blomster, brand manager för GB Glace hos Unilever som äger GB Glace.

 

Firar med Swisha-lösning
GB Glaces 80-årsjubileum uppmärksammas via olika initiativ med kunder och festligt material i butik. Ett av flera initiativ är kampanjen ”Swisha en glass” som de har skapat i samarbete med Schibsted och ClearOn och som har rullat i olika perioder under fem år.
– Swisha en glass har pågått sedan 2017 då vår mediebyrå fick idén att skapa en digital möjlighet för konsumenter att bokstavligen “dela glädjen” med familj och vänner genom att kunna swisha en glass till någon, säger Lotta Blomster.

Sedan dess har GB Glace gjort flera swisha-kampanjer, dels under sommaren, dels under våren då de släpper årets glassnyheter.
– Vi tycker att det är ett bra sätt att påminna glasskonsumenter om att GB Glace är den godaste glassen och ett bra sätt att dela glädje med någon. Annonseringen sker främst på sociala medier, men vid tillfällen har vi även lyft kampanjen i andra kanaler som mobila displayer, utomhuskampanj, liveshopping och liknande.

Lotta Blomster, brand manager för GB Glace hos Unilever som äger GB Glace.

Lotta Blomster, brand manager för GB Glace hos Unilever som äger GB Glace.

Enkelt sätt att dela glädje
När de nu fyller jämnt uppgraderar GB Glace sin swisha-lösning så att konsumenterna kan välja mellan två olika valörer: 20 eller 30 kronor. Dessutom erbjuds en digital printkupong och en förbättrad hälsningsmöjlighet på kupongen.
– GB Glace har stått för glassglädje och gemenskap ända sedan 1942. Swisha en glasskampanjen ger konsumenter möjlighet att på ett enkelt sätt dela glädjen med någon de tycker om, säger Lotta Blomster och tillägger att hon uppskattar samarbetet med ClearOn.
– Glass är en frysvara som inte kan distribueras hur som helst och ClearOns digitala kuponglösning tillsammans med Swish ger en möjlighet att dela glädjen och skicka en glass runtom i landet.

Utöver Swisha-kampanjen använder GB Glace sig av ClearOn även för andra fysiska och digitala lösningar.
– ClearOn är snabba, kreativa, prisvärda och vi är väldigt nöjda med samarbetet och de lösningar som erbjuds, avslutar Lotta Blomster.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-05-24